Vízilabda
Évfolyam: 2-4.
Korosztály: 8-10 év
Célok:
Az
első korcsoport képzésének legfőbb célja és feladata – nemtől függetlenül -
- az uszodai életbe, a sportági oktatási folyamatba szoktatás,
- a sportolás, a sportág képzési rendszerének, tanulási - oktatási folyamatának megszerettetése.
Ezen túl:
- az elkövetkezendő sportolói életszakasz személyiségformálásához szükséges vízilabdázás szempontú, szervezeti, formai és higiéniai alapozás;
- a gyerekek, sportági elemek tanításával-, mozgástevékenységgel történő testi és szellemi terhelése, alkalmazkodási folyamatok kiváltása, kialakítandó edzettségük előfeltételeként;
- általános ügyesség fejlesztés – élményeket, örömöt-szórakozást jelentő tanulás-tanítási folyamatban;
- a sportolni kezdő tanulók sportági alapképzettségének megközelítőleg azonos szintre hozása, a viszonylag homogén tanuló csoport kialakítása érdekében
Évfolyam: 5-6.
Korosztály: 11-12 év
Célok:
A 11-12 éves korosztály képzésében
kiemelt képzési cél és feladat – nemtől függetlenül -
a mindenfajta mozgáskoordináció, sportági technika, általános és speciális sportági ügyesség fejlesztése.
további fő célként megfogalmazható:
- az úszó tudásban stabil vízbiztonság felmutatása mellett mutatkozzon meg, a tanult úszó technikák helyes végrehajtási minősége,
- jelentős fejlődés elérése a szárazföldön és a vízben végrehajtott dobások, labda átadásokátvételek technikai színvonalában,
- a labdakezelés-biztonság alapfokú megszerzése,
- pozitívan alakuljon aktív részt vételük a csoportban-csapatokban végzett játékokban, versengésekben.
- győzni akarásuk, a közösségi cél megvalósításáért való törekvésük különböző színtereken történő versengések során.
További cél, a korcsoport képzési időszakának végén, az első kiválasztó szűrés megtétele, a sportági ismeretek előrehaladásában illetve a fegyelmi normák betartásában mutatott teljesítmények alapján
Évfolyam: 7-8.
Korosztály: 13-14 év
Célok:
Elsődleges cél a lányok esetében, a hirtelen hosszirányú testnövekedés következtében
szétesett mozgáskoordináció újraépítése, az esetlegesen visszaesett mozgékonyság, munkamorál, fizikai képességek szintjének helyreállítása. Kiemelten kell kezelni a dobó mozgások technikai minőségének tökéletesítését, javítását. Elsődleges cél a fiúk esetében az elkövetkező testarány változások következtében
széteső mozgáskoordináció, izületi és izomzati lazaság, mindenfajta sportági technika minőségének megtartása, ha lehet kismértékű fokozása. A taktikai cselekvés terén, jelentős fejlődést kell elérni az egyéni testi fejlettségtől függetlenül.
További fő célként megfogalmazható:
- a rendszeres és módszeres törzserősítés eredményeként megfelelő izomgyűrű kialakítása a gerincoszlop körül, a későbbi halmozott erőfejlesztések, sportági gerincterhelések sérülésmentes elviselése érdekében (mindkét nem esetében),
- Az úszó tudás továbbfejlesztése, a teljes vízbiztonság szintjére, a még előforduló stílushibák, gazdaságtalan technika végső kijavítása (mindkét nem esetében),
- a játékos posztokra történő véglegesnek tekintett kiválasztás, a megfelelő alkalmasság alapján specializálódó munka a kapusposztra való felkészülésben,
- a labdatechnika versenyzéshez specializálódó alkalmazásának megalapozása (fiúk),
- a labdakezelés biztonságának, a dobások technikai minőségének javítása (lányok),
- a taktikai cselekvés képzésében, a tényleges sportági elvárásoknak megfelelő alapozás (mindkét nem)
További célok a korcsoport képzési időszakának idejére
- a magatartási-, edzéslátogatási rend, a munkamorál következetes megtartása.
- az egyéni technikai képzés bevezetése,
- a kezdődő versenyzés során egyéni tapasztalatok szerzésének biztosítása, a játékosság, a fel-feltörő egyéni kezdeményezés segítése.
Az
előző képzési ciklusokban tanultak (általános és speciális képességfejlesztés, úszás, labdatechnika, taktika, elméleti képzés) ismétlő megerősítése, továbbfejlesztése, visszatérő módszer gyakorlása
Évfolyam: 9-10.
Korosztály: 15-16 év
Célok:
Elsődleges cél a lányok esetében:
- mindennemű labdatechnika fejlesztés összekötve az úszó mozgás feladatával,
- a dobómozgások helyes technikájának rögzítése,
- a kondiciónális képességek, ezen belül elsősorban állóképesség minden fajtájának fejlesztése,
- a gyorsindítás-, a csapatszintű lefordulásos játékrendszer - a pálya gyors átjátszásának szándékával - beidegzése.
Elsődleges cél a fiúk esetében:
- a pontos, alkalmazott teljes körű labdatechnika rögzítése,
- elsősorban az aerob állóképesség fejlesztés, de rövidebb anaerob munkaszakaszok és erő
állóképességi-, gyorserő fejlesztési periódusok beiktatásával,
- az egyéni,- csapatrész és a nem bíró ítélettel létrejött létszámfölényes helyzet, taktikai
megoldások precíz kiiskolázása.
További
kiemelten kezelt célként jelenik meg
- a sportolók alkatának, szerveinek, szervrendszereinek módszeresen tervezett, speciális
alkalmazkodást mutató edzettség alakítása,
- a tanult úszástechnikák dinamikus sztereotippéivalakítása (mindkét nem),
- a csapatszintű taktikai megoldások hibaszázalékot csökkentő bővítése (fiúk),
- fegyelmezett és tudatos csapatjáték kialakítása (fiúk),
- levegőből érkező labdával gyors játék, sokmozgásos gyors összjátékkal a támadás befejezés kialakítása (fiúk),
- a játékosság-, az egyéni kezdeményezés vállalása, nem egoista módon, hanem felelősséggel csapatérdek szem előtt tartásával (mindkét nem a saját képességei szerint).
További
célok a korcsoport képzési időszakának idejére
- a magatartási-, edzéslátogatási rend, a munkamorál további következetes megtartása.
- az egyéni képzés gyakorlatának minden képzési területre kiterjedő célirányos megvalósulása,
- az egyre gyakoribb és rendszeresebb versenyzés során szerzett egyéni tapasztalatok tükröztetése az edző, a csapatkollektíva közös bölcsességének mércéjén,
- A kapus védőtechnikájának, speciális szerepének iskolázása, a posztra kijelölt játékos véglegesítése
Évfolyam: 11-12.
Korosztály: 17-18 év
Célok:
Elsődleges cél a lányok esetében, hogy játékukban jelenjen meg a taktikai gondolkodás, cselekvést szabályozó funkciója, amit az úszással összekötött labdakezelés technikai színvonala tegyen lehetővé. Gondolkodásuk, választásos reakcióik, különböző játékhelyzetekben a döntés idejük jelentősen gyorsuljon fel, és ez a változás mutatkozzon meg a versenyzés során is.
Elsődleges cél a fiúk esetében az, hogy feszült mérkőzés légkörben se romoljon jelentősen az alkalmazott játéktechnikájuk, a begyakorolt taktikai megoldások végrehajtása. Legyen célhoz igazított, és céltartóan fegyelmezett a játékuk, egyre gyorsabb kivitelezésben.
Kiemelten kezelt célként határozható meg
- a hibázás minimálisra csökkentése, abszolút úszó-, labda-, és vízbiztonság megléte dinamikus sztereotip szinten,
- találják meg a kapura lövési módok teljes repertoárjából a számukra eredményes
technikákat, és vállalják alkalmazásukat lövéshelyzeteikben,
- mérkőzés szinten tudjanak, létszámegyenlőségben és emberelőnyös-hátrányos
helyzetekre többféle támadó-védekező rendszert, céltudatosan és eredményesen
megvalósítani,
- a cselezések egyéni és társas megoldásaiban, egyéni módon vegyenek részt,
- alkossanak jó szellemű, kreatívan gondolkodó, összetartó közösséget,
További célok a korcsoport képzési időszakának idejére
- tudjanak önállóan és szakszerűen edzésre - mérkőzésre bemelegíteni,
- jelentősen fejlődjenek a fizikai képességek területén,
- legyenek jártasak a labda mindkét kézzel való kezelésében,
- fejlesszék magasabb szintre a „légjátékot”, egyre gyorsítva a játék iramát,
- érezzék a játékosok, hogy mikor kell ritmust váltaniuk, zónavédekezésre vagy szoros emberfogásra áttérniük, taktikai faultokat elkövetniük, a játékvezetők felfogásához, hogyan kell alkalmazkodniuk,
- magabiztosan tudják a sportág verseny és játékszabályait, megfelelő mérkőzés rutin megszerzése